Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Våra kunder

En internpodd som engagerar

När Anticimex såg över sin internkommunikation valde de att lägga ner den gamla interntidningen och startade en internpodd tillsammans med Greenhill Relations. De flesta medarbetare kör mycket bil, vilket ger goda tillfällen för lyssning. Kackel-lackan har fått mycket hög lyssning bland medarbetarna.

Anticimex har kontor spridda över hela landet, vilket försvårar arbetet att skapa en vi-känsla och att sprida best practice. Här har Kackel-lackan visat sig fylla en viktig lucka. Podden är inkluderande, med många röster.

Genom att göra Kackel-lackan tillgänglig publikt fyller den samtidigt en viktig HR-funktion.

Medarbetarnas egna berättelser

Att ge det stora landstingssjukhuset ett ansikte är en bärande idé bakom Akutsjukhuset, där sjukhusets medarbetare berättar personligt om sig själva och om sitt arbete. Podden är också en viktig komponent i sjukhusets HR-arbete. Vilka är bättre ambassadörer än medarbetarna själva?

Varje program har en programvärd, vanligen en sjuksköterska, i ett format som är en blinkning till Sommarpratarna i Sveriges Radio. Istället för musik varvas berättelsen med situationer ur programvärdens arbetsdag. Medarbetarna berättar utan ”censur” eller tillrättalägganden, i genuina och personliga berättelser där både för- och nackdelar med yrket och arbetsplatsen kommer fram.

#swebusfnaticama

För att locka fler resenärer att ta bussen till Dreamhack valde vi att samarbeta med det världsledande e-sportlaget Fnatic. Med deras räckvidd på över 3 miljoner kunde vår kund Swebus få stor digital spridning och nå målgruppen. Tillsammans med Fnatic tog vi ett nytt grepp kring kommunikationen och genomförde #swebusfnaticama, en frågestund i bussen även kallad AMA. Läs mer

#imamelibussen

Tillsammans med artisterna Silvana Imam och Beatrice Eli skapade vi #imamelibussen och arrangerade en konsert ombord med 30 fans samt en gatufest på Skeppsholmen med flera hundra besökare.

Läs mer

#samirviktorbussen

#Samirviktorbussen utgjorde tillsammans med Ellen Bergström och #imamelibussen en av Swebus största festivalkampanjer. Med Samir & Viktors egna stora sociala kanaler kunde Swebus nå ut till den unga målgrupp som primärt åker buss till festivaler.   Läs mer

Mjödhamnen rubbar Systembolagets cirklar

Never let a good crisis go to waste, uppges Winston Churchill ha sagt i samband med Yalta-konferensen under andra världskriget. Oavsett om citatet är sant eller inte så ligger det en hel del sanning i det för oss inom kommunikationsbranschen. Så när Systembolaget hotade Mjödhamnen med stämning för att de använder cirkeldiagram för att beskriva smaker, på ett liknande sätt som Systembolaget var det ett tillfälle som inte fick slösas bort.

Läs mer

Förebygga rädsla med information

Podden Föda Barn gjorde att Danderyds sjukhus fick Stora Kommunikatörspriset i kategorin ”Bästa kommunikation offentlig organisation” 2016. Det sista avsnittet sändes i mars 2017 men lyssnandet är fortsatt högt.

Syftet med podden var att förebygga rädsla med god information och att utgöra ett alternativ till de myter och felaktigheter som sprids på nätet. Gästens personliga berättelser var en viktig del av programmet.

Tillsammans med specialister från Danderyds kvinnoklinik och med en gäst i varje avsnitt närmade sig podcasten olika delar av barnafödandet – från ultraljud till eftervård och allt däremellan. Bland gästerna fanns exempelvis Blondinbella, Carin da Silva och Anitha Schulman.

Kund: Danderyds Sjukhus
Podcast: Föda barn

Tiliapodden – för unga med psykisk ohälsa

Föreningen Tilia är grundad av Annesofie Blixt och tillsammans med Jenny Lindström, verksamhetsansvarig, leder de podcasten: Tiliapodden, som Greenhill Relations producerar.

Läs mer

Podcast – World Economic Forum: Inside the forum

The World Economic Forum är främst känd för ”The annual meeting”, en årlig konferens som tar plats i Davos, Schweiz, där världens mäktigaste beslutsfattare inom politik och näringsliv samlas i en veckas tid för att tillsammans diskutera aktuella ämnen; allt från politik, fattigdom, sjukdomar, krig, jämlikhet, religion, kultur, miljöproblem och fler angenäma frågor för världen. Greenhill Relations producerar podcast åt World Economic Forum, allt från genomgångar av vad som sades under den årliga konferensen i Davos, till intima konversationer i studio mellan programledare och gäst.

Läs mer

Valkompass om stadsbyggnad

En kampanj som nominerats i PR-branschens prestigefyllda tävling Spinn. Med närmare 4000 genomförda kompasser, uppmärksamhet i branschpress och över 400 delningar på Facebook skapade vår valkompass om stadsbyggnadsfrågor i Stockholm engagemang och stor uppmärksamhet i en snäv och betydelsefull målgrupp för nystartade Alessandro Ripellino Arkitekter.

Läs mer

#lindapirastorbussen

Festivalsommaren 2014 och vår kund Swebus kör till flera festivaler i Sverige. För att uppmärksamma detta och också kunna spinna vidare på förra årets #rebeccafionabussen fast i en ny tappning, satte vi på låten ”Knäpper mina Fingrar” med Linda Pira & Stor och tog oss en funderare. Läs mer

#reinfeldtssverige

Dokumentärfilmen Reinfeldts Sverige – siffror och berättelser från ett förändrat land 2006-2014.

Läs mer

Ring oss gärna på 08-559 252 99 så kan vi snacka PR. Eller kom förbi oss på Kaptensgatan 6 i Stockholm.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Följ oss här och där!

twitter facebook linkedin rss google